Magövningar

Det har som sagt varit önskemål att vi skulle göra ett inlägg om övningar var man tränar magen. Så här har jag tagit foton när jag hemma haft lite magträning. De är ganska så basic övningar som tränar magmusklerna. Du kan bra göra dessa hemma ifall du inte finner tiden att ta dig till något gym.
 
Här nedan kommer bilder och en kort beskrivande text.
 
ALLA ÖVNINGAR SKALL UTFÖRAS LÅNGSAMT, MED MJUKA RÖRELSER OCH INGET SKA GÖRA ONT!
 
 
I denna övning kan du bestämma om du håller fötterna fast i golvet med vinklade ben, eller om du håller upp benen i luften som på bilden. Ju lägre ner mot golve du håller benen destu tyngre är det för magen. I övningen så är utgångsläget att ryggen är mot golvet och du sedan trycker dig upp mot benen och pumpar i mjukt tempo och bromsar rörelsen några gånger innan du lägger dig ner igen någon sekund för att sedan lyfte dig upp med magmusklerna mot benen och pumpar igen uppåt och neråt mjukt och långsamt.
 
 
I denna övning tränar du sidomusklerna av magen bra. För varje gång du rör din armbåge i ditt motsatta knä ska andra benet som inte dras upp sträckas rak långt framåt parallelt med golvet UTAN att ta i golvet.
 
 
Denna övning kallas plankan och som ni kanske redan vet är detta inte någon favorit hos mig, ännu, eftersom jag inte är tillräckligt stark och stabil i kroppen. I plankan är det viktigt att du försöker vara så rak som möjligt och spänner magen. Svankar du när du gör plankan kan det börja göra ont i korsryggen, och om du putar för mycket upp med rumppan får övningen inte sin fulla effekt. Du skall med andra ord vara rak som en planka.
 
 
I denna övning ligger du först på rygg och lyfter upp baken så att du kommer i sådan position som på bilden. Denna rörelse ska gå super långsamt och när du sänker ner baken tillbaka till golvet skall du göra detta kota för korta med ryggen.
 
 
 Utgångsläget är som på första bilden var du sedan fäller sakta ner din höft mot golvet (utan att ta i golvet) för att sedan lyfta upp den igen till utgångsläget. Kom ihåg att byta arm somt ar i golvet för att träna båda sidorna av magen.
 
 
Nu är jag tyvärr för lång för vårt vardagsrum så det syns inte så bra på bilden, men detta är Moving plank. Det betyder alltså att utgångsläget är som vanliga plankan, MEN du puttar dig framåt med tårna/fötterna och bibehåller stabiliteten och rakheten i kroppen medan du puttar dig framåt, för att sedan dra dig tillbaka med tårna till "vanlig" plankan. Så du far alltså fram och tillbaka hela tiden i denna övning. TUNGT, tycker jag!
 
 
Denna övning är en annan jag avskyr eftersom den är så tung!! Men det är en bra övning. Du börjar som på bild 1 och går ner så att du står på armbågarna, för att sedan trycka upp dig igen så att händerna är fast i golvet. Det är super viktigt att komma ihåg att hålla kroppen rak här så att du får ut optimalt av övningen!
 
 
Denna övning är en annan övning som tränar sidomagmusklerna. Du börjar som på bild nummer 1 och fäller armen ner under dig LÅNGSAMT för att sedan LÅNGSAMT dra upp armen mot taket igen.
 
 
Detta var några önvingar jag ofta gör, hoppas ni gillade inlägget! :)

Annu.




Jag tycker om din ärlighet i bloggen och det är skönt att läsa att det finns andra som avskyr dessa jobbiga men effektiva övningar :)

Svar: så kul att höra! :) Jag är bara människa jag också och tycker inte allt är soliga dagar! ;) // Annu
Annu Åkers

2013-03-03 // 12:55:57
» anna

Bild nummer fyra är vel inte någon magövning? Min pt har mig att göra den för att stärka baklår, rumpa och ländryggen.

Svar: många övningar kan ju träna flera områden och muskler. kanske inte lika effektiv övning för magen som de andra, men nog tränar den även magen en aning! :) // Annu
Annu Åkers

2013-03-03 // 18:01:10
» Malin

Good ones! Jag borde träna magen lite mera också, så jag kommer igång med ridningen ordentligt nu efter att typ bara ha skrittat i två månader... heh. Skit underlag, skyller jag på. Börjar känna mig lite uppsvälld och pluffsig jag med, faktiskt...

Svar: jo, alltså jag borde träna mig bålstabilitet mera också så jag får till ridningen bättre ;) // Annu
Annu Åkers

2013-03-05 // 10:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!