Man glömmer så lätt

Något jag har märkt att man så lätt glömmer är att stretcha ordentligt!! Det är så viktigt att stretcha ordentligt efter sin träning. Så därför tänkte jag snabbt skriva lite varför det är så viktigt och ladda upp några bilder på olika sätt man kan stretcha. 
 
 
Stretching förebygger så att kroppen inte ska skada sig och hjälper dig att få en snyggare och smidigare kropp. Under ett träningspass så hettas kroppen upp och din kroppstemperatur kan stiga med flera grader. Din kroppstemperatur kan alltså ligga upp mot en 39 grader. Det här gör att musklerna under din träning blir varma och när du då tränar dem kommer de dra ihop sig. Tänk på hur sällan du har musklerna utsträckta under ett träningspass! Det finns inte en chans för dem att dra ut sig under själva träningen. Så det här måste du på egen hand göra efter att du tränat för att neutralisera dem.
 
Bäst tillfället att stretcha är direkt efter träning då kroppen redan är varm. Ni kan ju tänka er hur svårt det är att böja metall som är kall, medan det är lättare att böja den som upphettad, samma gäller din kropp när det kommer till stretchning. Varje stretchning du gör ska du hålla i MINST 20 sekunder. Så stretcha lite varje dag, det hjälper och känns skönt kan jag lova!
 
 
 
Annu.




Detta stämmer ju dock inte riktigt :)
http://fitnessguru.se/35577-strechingens-myter

Svar: Faktan hämtad härifrån: http://www.konditionstraning.se/stretching-efter-konditionstraning/

Men tack för länken, har aldrig hört om det som står där!
Annu Åkers

2013-03-23 // 17:30:06

Det finns faktiskt inga som helst undersökningar som bevisar att det är viktigt eller ens bra att stretcha. Tvärtom har de flesta studier pekat på att det inte gör någon som helst skillnad. Däremot har ju inget visat att det är skadligt(dock finns det studier som visar att stretchning påverkar din styrka negativt), och om ditt mål är att bli mycket vigare och alltså rörligare så kan ju stretchning vara bra. Sen är det, som du sa, viktigt att OM man stretchar, göra detta när musklerna är varma. Men att det skulle påverka återhämtningen eller träningsvärken är enligt mig och många fler en väldigt utbredd myt. Jag är öppen för att läsa studier som visar att jag har fel :)

Svar: så kul ni kommer med diskussion hit! Jag hade inte hört om detta tidigare eftersom tränare bara tjatat på att stretcha o hur viktigt det är. :) och det jag skrivit om här ovan är inte självkomponerat utan jag tagit från olika träningssidor. Men så är det med det flesta, många olika synvinklar på vad som är "rätt" och "fel". Men så länge det känns bra så är det ju toppen. // annu
Annu Åkers

2013-03-26 // 20:51:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!