Styrketräning vs konditionsträning

 
 
 
Dagens träningspass är avklarat. Idag stod konditionsträning på tur, och på grund av det dåliga vädret fick det bli inomhusträning. Det blev 7 km intervall löpning på löpbandet. Som avslutning gjorde jag magövningar följt av nedvärmande stretchning.
 
Förutom att jag i min träning strävar efter ökad styrka och muskelmassa, så vill jag även behålla en god kondition och bra rörlighet. Problemet är att det har konstaterats att konditionsträning (pulshöjande fysisk aktivitet) i direkt samband med styrketräning, hämmar muskeltillväxten. Muskeltillväxten sker ju som du säkert vet, först efter själva träningspasset. D.v.s. dina muskler växer inte och blir stora under tiden du lyfter och tränar på gymmet, de bryts enbart ner. Det är först efter träningen, när du äter och sover som muskeltillväxten sker. Därför är maten och vila minst lika viktigt som träningen när du strävar efter bästa möjliga resutat.
 
Detta är orsaken till att jag försöker köra konditionsträning och styrketräning på olika dagar. Eller, om jag nödvändigtvis vill köra båda typerna av träning under samma dag, så försöker jag att skilja åt träningarna tidsmässigt så långt ifrån varandra som möjligt. T.ex. kondtionspass från morgonen (personligen klarar jag bättre av pulshöjande aktivitet från morgonsidan än tung styrketräning) och sedan tung styrketräning på kvällen.
 
Dock så är det ju en helt annan sak för dig som vill gå ner i vikt. Där gäller enkel matematik. Om du gör av med mera energi än vad du stoppar i dig, så kommer du att gå ner i vikt. Där kan nämnas att styrketräning även är en mycket bra metod, trots att man inte kanske svettas lika mycket som när du springer, cyklar eller motsvarande. När du styrketränar bygger du mera muskler på din kropp, och ju mera muskelmassa du har, desto mera förbränner din kropp i viloläge.
 
Förut kunde jag tillbringa 45-60 minuter på gymmet, för att sedan direkt springa i 30 min. Men jag måste säga att jag har fått mycket bättre resultat efter att jag slutade med det upplägget. Alla reagerar vi ju olika på olika typer av träningsupplägg, men jag tror verkligen generellt sett att detta gäller många av oss. Att man som uppvärmning springer eller cyklar 5-10 minuter före styrketräningen hör ju till för att undvika skador, precis som lätt nedvärmning efteråt. Men vill man ha maximal muskeltillväxt så borde träningspassen skiljas åt.
 
Väljer du i alla fall att kombinera träningarna så är det ju absolut inte någon panik, men det är kanske inte det optimalaste. Träning är ändå alltid träning, oberoende av ditt upplägg.
 
 
Thomas.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!