Thomas träningsupplägg del 2 av 2

I den första delen klicka så berättade jag om olika övningar som jag själv använder mig av när jag styrketränar. I det här inlägget kommer jag att försöka berätta varför jag valt att ta med just dessa övningar, och vilka resultat jag förväntar mig.
 
Jag skrev i det tidigare inlägget att syftet med varför vi styrketränar är individuellt. För att nämna några av många skäl som kan vara att få en snyggare kropp, ökad muskelmassa eller helt enkelt bli riktigt stark. Jag skrev även att i princip all typ av styrketräning främjar dessa mål. Men man kan fokusera och bygga upp träningen enligt ett specifikt sätt som är bäst lämpat för det önskvärda resultatet, t.ex. om man vill bygga maxmimalt med muskelmassa.
 
För min egen del så vill jag få ut så mycket som möjligt av den tid som jag spenderar på träning. Jag försöker skapa en fin balansgång mellan träning,kost och vila. Genom de år som jag har tränat så har jag kontinuerligt kunnat förbättra och effektivisera min träning på ett sätt som passar mig och min kropp. Jag tror aldrig man kan bli riktigt fullärd inom träning, åtminstone för egen del så lär jag mig någonting nytt så gott som varje dag. Man märker vilken sorts träning som ger goda resultat, och den träning som ger lite sämre.
 
Någonting som jag själv har underskattat en längre tid är hur effektiva basövningar är. Under en lång tid har jag till stor del använt mig av olika maskiner i min träning, utöver fria vikter såsom hantlar, stänger etc. Då tränade jag väldigt sällan marklyft, knäböj osv. Men jag märkte också att resultaten började bli sämre, trots att det spenderades mycket tid i gymmet. Utvecklingen i träningen avtog helt enkelt och därmed blev också motivationen sämre. Till sist blev det bara en rutin att gå till gymmet och träna det man "kände för" och med en vikt som "kändes" okej, vilket gjorde att utvecklingen stagnerade helt.
 
 
Det skulle krävas en föränding för att få tillbaka motivationen till styrketräningen och för att kunna skapa nya fina resultat. Jag valde att börja med ett program som kallas Starting Strength, ni kan läsa mera om det här, och från och med nu var det slutslösat med tid på träningsmaskiner. Programmet baserar sig på ett fåtal helkroppsövningar, med andra ord basövningar såsom bänkpress, marklyft, knäböj, chins och militärpress. Hela tanken bakom upplägget är att du progressivt skall kunna öka träningsvikterna som du använder dig av i respektive övning.
 
Min styrketräning baserar sig nu enbart på ett fåtal, men mycket effektiva övningar, där jag kan hantera stora vikter och som aktiverar ett stort antal muskler i kroppen under utförandet. När jag använde mig av träningsmaskiner behövde jag inte koncentrera mig på balans och stabilitet, vilket gjorde att musklerna inte stimulerades lika bra som vid hanteringen av fria vikter.
 
Resultaten av det nya träningsupplägget lät inte vänta länge på sig. Idag är jag starkare än vad jag någonsin tidigare varit, samtidigt som kroppsvikten sjunkit med ca 5 kg.
 
 
Tips som jag vill ge till dig som vill effektivisera din träning:
 
- Sätt upp ett mål med din träning, vad vill du åstadkomma? Sätt även upp delmål under vägen för att se att utvecklingen går åt rätt håll.
- Använd dig så långt som möjligt av fria vikter.
- Lär dig teknikerna i de olika basövningarna för att kunna lyfta tunga vikter säkert.
- Träna målmedvetet och ha ditt mål i bakhuvudet när det känns tungt, du får din belöning senare.
- Träna med en kompis som kan motivera dig under passet, det är alltid roligare med sällskap.
- Dokumentera din träning och för träningsdagbok. Även ett bra verktyg för att se din utveckling.
- Glöm inte att kroppen och musklerna återhämtar sig först efter träningen. Var noga med att få tillräckligt med vila och bra mat.
 
Bilden är från Norrvalla när Mårten Nylén höll föreläsning om resultat, balans och kapacitet. Både Annu och jag var riktigt nöjda med både föreläsningen och träningen!
 
Thomas.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!